Rok 1935, Rossano Veneto: zrodil se mýtus

1935

Rossano Veneto: zrodil se mýtus

Selle San Marco je slavná a legendární italská firma ručně vyrábějící cyklistická sedla. Malé městečko Rossano Veneto v severovýchodní Itálii je známé po celém světě právě díky produkci závodních sedel. Moderních sedel, ale se slavnou minulostí. Luigi Girardi udělal z Rossana Veneta sedlařské hlavní město světa, když zde před 80 lety otevřel výrobu Selle San Marco. Vše to začalo velmi jednoduchou potřebou: mladý Luigi zaznamenal, že v té době byla sedla často velmi zničená používáním, a tak se rozhodl prodloužit jim životnost výrobou potahů ze starých vojenských kožených kabátů, které byly charakteristické svou odolností a výdrží. V roce 1935 si půjčil 100 lir a vsadil tak na obchod a distribuci s cyklistickým příslušenstvím.

Rok 1940, Společnost

1940

Společnost

V roce 1940 otevřel Luigi Girardi továrnu na cyklistická sedla s přibližně 40 zaměstnanci. Válečná léta byla těžká, ale Selle San Marco prosperovalo s prodejem vysoce kvalitních kožených sedel. Girardimu se dostalo velkého zadostiučinění: jeho společnost se stala nejenom ikonou v celém cyklistickém průmyslu, ale také následováníhodným příkladem.

Rok 1950, Čím těžší, tím lepší

1950

Čím těžší, tím lepší

V roce 1950 dosáhla společnost nového lepšího standardu zpracování kůže a kovových komponent, což položilo základy budoucích úspěchů. Zajímavé ovšem je, že dražší sedla byla těžší, neboť váha naznačovala větší podíl kůže a její tloušťku. Přesně obráceně, než je tomu dnes.

Rok 1953, Fausto Coppi

1953

Fausto Coppi

Sedla San Marco se velmi rychle stala populární u profesionálů. Byla to doba, kdy si pověst Šampiona budoval Fausto Coppi díky svým legendárním výkonům plným dřiny, potu a odříkání. Rok 1953 zaznamenal vrchol jeho kariéry: vyhrál popáté Giro d'Italia – nezapomenutelný byl výjezd na Stelvio, když ujížděl před Hugo Kobletem. V tom samém roce se Coppi stal světovým šampionem na mistrovství v Luganu, kde předvedl další nezapomenutelný výkon, když dokázal sólově zvítězit s více než 6 minutami náskoku na své soupeře, který získal na posledních 30 km. Na obrázku můžete vidět Fausta Coppioh s některými zaměstnanci San Marca na výstavě "Salón cyklistiky" v Miláně.

Rok 1970, Léta sedmdesátá

1970

Léta sedmdesátá

V sedmdesátých letech vytvořil Girardi společně se svým synem Antoniem a snachou Giuseppinou sedla, která umožnila vznik dnešním sedlům. San Marco začalo vyrábět speciální sedla pro profesionály. Značka se stala ikonou a referenční metou pro cyklisty, ne jen ty profesionální, ale i amatéry, kteří si vybírali ručně vyráběná sedla ze společnosti v Rossanu Venetu díky jejich vysoké kvalitě, komfortu a výkonnosti.

Rok 1978, Concor

1978

Concor

V roce 1978 se zrodilo první sedlo na světě s bio-anatomickým tvarováním. Dostalo jméno Concor a kvůli jeho revolučnímu tvaru se stalo milníkem v produkci cyklistických sedel, který otevřel zcela novou epochu. Odstartoval trend užších tvarovaných sedel s nylonovou základnou, pěnovou výplní a koženým potahem. Toto sedlo posbíralo také legendární vítězství: titul světového šampiona v roce 1980, 1981, 1982, 1987 díky Hinaultovi, Maertensovi, Saronnimu a Rocheovi. Mnoho dalších trofejí, Grand Tour a klasik společně s Battaglinem, Baronchellim, Bontempim, Visentinem, Argentinem a mnoha dalšími.

Rok 1980, Léta osmdesátá

1980

Léta osmdesátá

Díky této revoluci se stalo Selle San Marco v osmdesátých letech největším výrobcem ručně vyráběných sedel na světě. Concor byl vskutku celosvětovým úspěchem. Mnoho nejdůležitějších mezinárodních týmů si vybralo tento model, stejně jako mnoho amatérů. Mohli jste dokonce vynechat označení výrobce Selle San Marco a stejně každý věděl, co je Concor. Jeho jméno "Concor saddle" bylo tištěno na týmové dresy: rozhodně příklad síly úspěšného produktu.

Rok 1982, Concor Profil

1982

Concor Profil

Na Tour de France 1982 představil Battaglin a San Marco novou verzi Concoru Profil, která byla považována za nejelegantnější sedlo na světě, které mělo lepší aerodnymiku a umožňovalo plynulejší šlapání. Později přicházejí další varianty Concor Comfort s lepší výstelkou, Concor Supercorsa s lehčími lyžinami (celková hmotnost 240 gramů), Concor Max s lepší oporou pro pánevní kosti či Concor Pista. Objevily se také verze pro juniory a děti.

Rok 1982, Titul mistra světa

1982

Titul mistra světa

Goodwood, rok 1982. Giuseppe Saronni se na Concoru stává světovým šampionem!

Rok 1983, Rolls

1983

Rolls

Kromě Concoru vznikaly v tu dobu v San Marcu také další modely, které později vstoupily do historie značky – nyní dostupné v kolekci Vintage. Patří mezi ně Rolls z roku 1983 se svými mnoha verzemi: hnědá či černá kůže, barevná lesklá kůže a černá či bílá prošívaná kůže s "no slip" systémem.

Rok 1984, Regal

1984

Regal

Je to další z modelů, které dnes patří společně s Concorem do řady Vintage sedel. Regal spatřil světlo světa v roce 1984 a stal se populární v druhé polovině osmdesátých let díky svým krokodýlím, hadím či klokaním verzím, všechny s hliníkovými litými lyžinami. Byl používán nejvýraznějšími profesionálními cyklisty jako LeMond, Chiapucci, Cipollini, Boonen či McEwen. Sedlo zrozené k vítězství: triumfovalo skutečně v mnoha etapách, jednorázovkách či klasikách.

Rok 1990, Tour de France

1990

Tour de France

Na Champs Elysées vládne Regal. Greg LeMond vyhrává svou třetí Tour de France. Američan si oblékne žlutý trikot v předposlední etapě: časovce, na kterou byl jedním z nejlepších specialistů.

Rok 1991, Concor Light a karbon

1991

Concor Light a karbon

V roce 1990 se započal další vítězný krok pro San Marco: představení verze Concor Light s titanovými a později karbonovými lyžinami (Concor Light KA, který americké časopisy vybraly jako "super sedlo" roku 1993). U tohoto sedla použilo San Marco jako první na světě karbon. Jako už několikrát předtím, znovu došlo k inovaci, která předpověděla další trend vývoje. Nová verze tohoto úspěšného sedla je jednou z těch, které používali šampioni jako Armstrong, Bettini či Contador.

Rok 1993, Keith Bontrager

1993

Keith Bontrager

Řada věnovaná světu horských kol, která vzešla ze spolupráce mezi Keithem Bontragerem a San Marcem. Tato sedla se díky svému ergonomickému designu stala provními specializovanými sedly pro MTB profesionály na světě.

Rok 1995, San Marco a Pirelli

1995

San Marco a Pirelli

V devadesátých letech se staly objektem uctívání modely jako Integra, Pirelli 600, Squadra HDP či Bertone SE (1990). V té době spolupracovalo San Marco a Pirelli na vytvoření sedla s aktivním pružením (SA) založeném na technologii SUTUCO, souosé trubice z přírodní gumy.

Rok 2000, Nové tisíciletí

2000

Nové tisíciletí

San Marco vstupuje do třetího tisíciletí s výhodou inovací a diktátu nových technologických parametrů se sedly jako Era, Aspide či Rever. Uvádí koncepty Open, Superleggera a Carbon FX.

Rok 2004, Rever

2004

Rever

V roce 2004 se zrodil Rever. Bylo to sedlo, které používali šampioni jako Cadel Evans, když jezdil za Omega-Lotto. Na obrázku: Giuseppina a Antonio Girardi se svými syny Lucou a Luigim.

Rok 2005, Magnesium

2005

Magnesium

V roce 2005 byl hořčík zkrocen modelem Magma, vítězem mnoha designových a inovačních ocenění. Další milník v technologických inovacích San Marca, který dokázal odvahu a potěšení přenést zkušenosti a přitažlivost závodního světa do světa amatérského. Svojí proměnlivou tloušťkou speciálního ergonomického designu zajišťuje nízkou váhu i komfort.

Rok 2008, Zoncolan

2008

Zoncolan

V roce 2008 je na trh uveden Zoncolan. Další stupeň ve vývoji. Nejstrmější výstup Gira d'Italia propůjčil jméno modelu, který vychází ze střetu technologického a ergonomického hlediska a je odvozen ze zkušeností profesionálů. Jednoduchý design, výjimečné technogie, skvělá výkonnost: duch San Marca vyzařuje z designu i dynamiky, která byla této italské značce vždy vlastní.

Rok 2009, Mantra

2009

Mantra

Slovo mantra pochází z kombinace dvou výrazů Snaskrtu manas (mysl) a trayati (uvolnit). Mantra tak může být považována za slovo značící uvolnění mysli od starostí. San Marco Mantra se v tomto naprosto přesně inspiruje: uvolňuje mysl, bez jakýchkoli obav o pohodlí nebo styl, s důrazem cele na výkon.

Rok 2010, Regale

2010

Regale

V roce 2010 se San Marco vydalo zpět do budoucnosti. Je to REGALe, kde "e" znamená Evoluci modelu, který nepotřebuje představovat. Vskutku, nové sedlo je založeno na známém Regalu, který vznikl na konci sedmdesátých let a byl používán jezdci jako Cipollini, Boonen, McEwen, LeMond či Chiapucci. Historická inspirace, ale ultra-moderní výkonnost sedla díky společnému vývoji s profesionály. Udržení a vylepšení excelentní ergonomie, která jej proslavila, společně s širokou sedací částí, to vše nejlépe vystihuje technologie San Marca.

Rok 2011, Nový Concor – legenda pokračuje

2011

Nový Concor – legenda pokračuje

Legenda pokračuje. Concor. Ikona. Nyní mnohem lehčí. San Marco oživuje Concor a uvádí evoluci historického modelu. Nové sedlo si udržuje všechny vlastnosti předchůdců (Concor Light a Concor Supercorsa), ale znatelně ubývá na váze, zejména díky použití nových materálů a technologií v podobě Carbon FX a DNA systému lyžin. Ten skutečně ukazuje výrazné "X" v bodě křížení lyžin, kde se vlákna koncentrují a zajišťují tak tuhost a eliminují rotaci a torzi.

Rok 2013, Nové Aspide, nová ergonomie

2013

Nové Aspide, Nová ergonomie

Po deseti letech se nejlépe prodávaný produkt San Marca – již považovaný za esteticky a technologicky perfektní – dále vyvíjí, aby ještě více naplnil to, co se o něm tvrdí. Materiály, výrobní řešení, ergonomie, vše bylo vylepšeno. Cílem bylo udělat úzké a prohnuté sedlo, skutečně komfortní, ale lehké a výkonné, a vzniklo Aspide Superleggera. Nejlehčí pohodlné sedlo na trhu: garantovaných 109 gramů a méně díky použití nových materiálů jako je nová generace lehounké pěny PEBAX® a 40T vysokopevnostní karbonové skořepiny. Navrženo na základě konceptu "Nové ergonomie": hloubkové studie anatomických tvarů pro co nejdokonalejší vyváženost mezi body opory a odlehčení v různých fázích šlapání. Velká mezera nabízí oporu i pohodlí při celodenním ježdění v jakékoli pozici, přičemž pevné spojení obou částí eliminuje nechtěnou vůli a rotaci.

Rok 2016, Aspide Supercomfort

2016

Aspide Supercomfort

Supercomfort je koncept založený na hloubkové studii, která hledá extrémní komfort. Selle San Marco pracuje na formě, ergonomii a technologii, která umožňuje svým největším ikonám splnit požadavky na větší pohodlí. Komfort zaručuje ještě větší otevřenost sedla, které probíhá po celé délce: ergonomie navržená tak, aby zajistila optimální snížení perineálního tlaku a současně udržovala odpovídající oporu. Všechna sedla Supercomfort se vyznačují vysokou úrovní tlumení s proměnnou hustotou, která je navržena tak, aby zajistila maximální komfort ve všech polohách. Selle San Marco tak představilo cenově dostupný produkt s gelovou vrstvou a perforovaným krycím povrchem, který zlepšuje již tak výjimečné pohodlí a celek posouvá na ještě vyšší úroveň.

Zajímavosti a novinky

celý archiv

San Marco rozšiřuje svou účast ve WorldTour!

11. 11. 2017 – Wanty Group-Gobert a 3T-Aqua Blue Sport jsou pro příští sezónu novými celky sponzorovanými sedly San Marco.

číst dále

Modely 2018 představeny v Brně

29. 09. 2017 – Ve středu 27.9. byly v Brně představeny nové modely a nástroje San Marco pro rok 2018. V nejbližší době bude aktualizována i naše nabídka na webu.

číst dále

Concor CarbonFX v testu 53x11

10. 08. 2017 – Top verze sedla Concor v provedení CarbonFX prošla testováním v časopise 53x11 v jeho speciálu k Tour de France.

číst dále